Terapia ABA

Applied Behavioral Analysis (ABA) – Analiza Aplicată a Comportamentului este o tehnică folosită în tratamentul copiilor diagnosticați cu autism.

VREAU PROGRAMARE
Vizionează!

Ce este ABA?

ABA,  sau Analiza Aplicată a Comportamentului, este știința care studiază comportamentul uman. Utilizând principiile învățării, oferă instrumente pentru creșterea comportamentelor deficitare (de exemplu, limbaj, autoservire, motricitate, socializare, etc.) și reducerea comportamentelor în exces (comportamente neadecvate). Întotdeauna, scopul terapiei ABA va fi îmbunătățirea comportamentului cu semnificație socială. Unde poate fi aplicată ABA? Oriunde există un comportament observabil. Acest lucru înseamnă că putem aplica principiile comportamentale în școli, grădinițe, companii, dezvoltare personală, etc. ABA nu este o terapie doar pentru copilul cu autism, dar este dovedit științific că este cea mai bună intervenție în cazul copiilor cu autism.

Cum se aplică ABA?

Întotdeauna, în predare, se va porni de la motivația copilului. Putem schimba un comportament, doar atunci când individul este motivat să facă acea schimbare. În cazul copiilor cu autism, motivația lor este extrinsecă. De cele mai multe ori, este nevoie de o întărire artificială care să fie oferită imediat după comportamentul target. În felul acesta, frecvența comportamentul manifestat, urmat de o intărire, va crește în viitor.  Pe lângă principiul întăririi, se folosește frecvent principiul Premack, sau “regula bunicuței”: întâi mănânci ciorbă și apoi primești desert. Oferirea oportunității de a se angaja într-un comportament plăcut (desert), imediat după ce a manifestat un comportament cu frecvență redusă (a mâncat ciorba), va funcționa ca recompensă pentru comportamentele cu frecvență redusă (comportamente în care copilul nu prea ar dori să se angajeze, de ex. Făcutul temelor, strângerea jucăriilor, etc.). Acestea sunt doar câteva exemple din principiile utilizate în predare.

Cel mai important aspect constă în faptul că sarcinile sunt împărțite în pași mici pentru a facilita învățarea. Învățarea poate avea loc într-un mediu mai structurat sau mai puțin structurat, în funcție de nevoile copilului. Scopul final va fi, oricum, acela de a ajuta copilul să învețe cum să învețe din mediul natural.

Câte ore de terapie sunt necesare?

Adevărul este că nu există un adevăr absolut, în recuperare fiind implicați mai muți factori printre care, potențialul copilului, vârsta la care începe terapia, implicarea familiei și profesionalismul echipei. Cu siguranță ABA trebuie să devină un stil de viață pentru familia unui copil cu autism. Părintele trebuie să cunoască principiile comportamentale și să ducă pe parcursul întregii zile, intervențiile urmărite la centru, profitând de oportunitățile de învățare care apar acasă, în mod natural. Literatura de specialitate recomandă un minim de 25 de ore pe săptămână. Ideea de bază fiind simplă, copilul are nevoie de stimulare continuă.  Terapia este de lungă durată, poate dura un an sau poate dura toată viața, în funcție de particularitățile copilului. Acest aspect nu este încurajator, dar părintele trebuie să fie pregătit.

Este cazul să consultaţi un specialist dacă copilul dvs…

  • nu raspunde, nu se uita la dvs. atunci cand il strigati pe nume
  • manifesta miscari repetitive cum ar fi fluturatul mainilor

  • nu se joaca adecvat cu jucariile, preferand obiecte precum sticle, pietre, etc. in locul jucariilor

  • aliniaza jucariile, le baga in gura, le invarte sau le rastoarna (invarte rotile masinilor sau face de fiecare data turn din jucarii)

  • nu imita la cerere sau spontan copiii sau adultii

  • nu se uita unde ii aratati, nu urmeaza indicatii

  • nu arata parintii la cerere sau alte persoane apropiate, nici nu se duce la unul din parinti daca celalalt ii cere

  • nu arata obiectele uzuale

  • nu arata cu degetul ce vrea sau ce a vazut, de regula ia parintele sau alte persoane de mana ducandu-le spre ceea ce doreste (fara sa arate)

VREAU PROGRAMARE
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Termeni şi condiţii. Confidenţialitate..
I Accept

Cercetările arată că 47% din persoanele diagnosticate cu TSA au şanse să devină independente dacă:

  • terapia este inceputa de la o varsta frageda, pana in varsta de 4 ani si poate incepe chiar de la 1 an si 6 luni.

  • familia se implica in afara orelor de terapie, este important ca parintii sa continue stimularea copilului acasa

  • terapia se desfasoara in regim intensiv, in centrele specializate pe recuperarea in autism se fac aproximativ 40 de ore pe saptamana

  • toate orele de terapie sa aiba aceeasti abordare (odata ce terapia ABA a fost inceputa e important sa continuam cu ea)

  • specialistii sa fie calificati si certificati in terapia ABA pentru a aplica in mod corect principiile acestei terapii

Copiii cu autism nu invata din mediu, nu imita comportamentele celorlalti asa cum fac copiii cu o dezvoltare tipica. De aceea au nevoie de un mediu structurat. ABA vine in ajutorul lor impartind sarcina in pasi foarte mici. ABA este abordarea asupra careia s-au facut cele mai multe cercetari si care are cele mai bune rezultate. Eficacitatea ei este dovedita stiintific in cazul copiilor cu autism.

VREAU PROGRAMARE

Printre beneficiile care rezultă în urma terapiei ABA se numără:

  • cresterea comportamentelor dezirabile (ex.comunicare)

  • predarea noilor abilitati

  • mentinerea unui comportament (invatarea autocontrolului)

  • generalizarea sau transferul comportamentelor invatate

  • reducerea comportamentelor nedorite (agresivitatea, autoagresivitatea, stereotipii, autostimulari)

  • autoservirea independenta

  • imbunatatirea semnificativa a IQ-ului, performantelor academice si competentelor lingvistice

  • mentinerea unei igiene adecvate

  • cresterea numarului de achizitii din punct de vedere cognitiv si comportamental

  • imbracatul si dezbracatul corespunzator

  • asimilarea a diverse cunostinte (mai ales a celor utile si functionale)

  • acumularea de informatii de natura sociala

  • generalizarea achizitiilor in orice mediu si in orice situatie

  • consolidarea abilitatilor de limbaj

  • diminuarea comportamentelor nedorite (autostimulari, comportamente agresive, stereotipii etc.)

  • ameliorarea problemelor de motricitate fina si grosiera

  • recunoasterea si numirea obiectelor din jur, a persoanelor, actiunilor, locatiilor, emotiilor etc.

  • povestirea propriilor experiente

  • imbracatul si dezbracatul corespunzator

  • cunoasterea a diferite tipuri de categorii.